-PenTeman-

Berketerampilan lagak "ulama’" tetapi berkarekter orang “zalim” mengundang fitnah pelbagai pihak..Jangan menutup “dosa” dengan keterampilan gayak "ulama’" hatta islam difitnah..Cukuplah sekadar diri di cemuh dan jangan lah heret islam turut sama di hina..Beromong tentang golongan munafik ini bukanlah untuk merendah-rendahkan golongan yang berketerampilan mengikut sunnah tetapi untuk menyelar orang yang tidak jelas perjuangan..Untuk apa pakai kopiah, songkok, serban tapi kalau perlakuan seolah-olah menjatuhkan orang lain, mengumpat, menfitnah DLL..

Jangan sampai anda menjadi “icon” kepada pengikut munafik..Natijahnya perbuatan anda menjadi ikutan..Anda akan mewarisi dosa mereka yang mengikut anda kerana anda merupakan golongan yang benar dimata mereka…Inginkan orang sekeliling menjadikan diri anda “icon” tetapi peribadi sendiri tidak mencermin kan islam sebati dengan diri..Sebelum inginkan orang mengikut diri, betulkan lah perwatakan dan tindakan..Jangan hanya tahu nak menyondol membabi buta seperti “babi” yang disergah..Siasat dahulu perkara sebenar..Jangan senang-senang dengar cerita karut dan kolot..

Bila diri berpakaian gayak “ulama'” pasti menjadi perhatian umum..Diharapkan bila bercakap tolong berbudi bahasa..Jangan sampai diri di cop “pak lebai munafik”..Kelak diri BINASA.. Jangan bilamana nak buat statement suka menyondol membabi buta ibarat “babi” disergah..Jangan bila nak bertindak suka menyerang ibarat “anjing gila” yang tidak terkawal..Ahkir sekali jangan berkelakuan “talam dua muka” lantas mempunyai agenda tersembunyi dan sanggup buat apa sahaja dalam mencapai agenda..Ibarat melepaskan "anjing gila" yang tersepit..Lantas diri digigit setelah selesai menyelamatkan nya..

Sepatutnya golongan yang sebegini jelas akan perjuangan..Bukannya mengaburkan pandangan orang lain dengan perwatakan “munafik” yang ditonjol..Sedarlah diri..Jangan biarkan diri anda digelar dengan gelaran yang “hina”..Fikirkanlah..Cerminkan diri anda sebelum mengorak langkah kehadapan..Jangan sampai percaturan anda membunuh langkah seterusnya..

~PERWATAKAN DAN PENAMPILAN YG SEIRING~

Comments (16)

On August 27, 2009 at 5:37 AM , sha filan said...

don't judge a book by it's cover...

 
On August 27, 2009 at 10:33 AM , shahir sahran said...

panas2!!!
lawan jangan tak lawan!!!
jangan biarkan mereka selesa 'bertakhta' diatas 'singgahsana' rekaan mereka sendiri...
u go bro!!!

 
On August 27, 2009 at 12:46 PM , Abby said...

bgus jimbit...aku sokong ko..aku sntiase kat blkang ko..owang mcm nie harus dicampak kat lautan hindi je biar dia mati lemas...HIDUP JIMBIT..huhuhuhu...

 
On August 27, 2009 at 10:52 PM , Anonymous said...

salam..
Satu teguran bagi saudara 'Gimbit', jangan asyik pandai nak memperlekehkan orang lain walaupun orang tersebut cuba memberi impak negatif terhadap anda. Tapi sebagai seorang siswa yg berwawasan anda patut cari jalan penyelesaian bagi setiap permasalahan yang wujud disekeliling anda..
sekian...

 
On August 28, 2009 at 10:45 AM , Abby said...

thnks u jimbit...
2 r pngalaman yang aku xleh lpe..nsb bek de sorang minah nie dtg time aku sey..terubat ckit..hehehe..pape pun thnks ek...

 
On August 28, 2009 at 11:40 AM , SALSABILA HUMAIRAH IBNI SAFWATULLAH WALIUDDIN said...

Assalamualaikum...
Masalah yang sering melanda umat islam sedangkan di dalam al-quran tercatat jelas tentang apa yang bakal diperolehi oleh golongan ini akibat perbuatannya sendiri.

Isu umat islam sendiri yang menfitnah islam telah lama dibincangkan namun akhirnya menemui kepincangan dan kebuntuan dalam usaha mencari SOLUSI dan RESOLUSI....mengapa?Tepuk dada...tanya minda...siasahlah iman....kaji balik dimana silapnya....kita bukan memperlekeh mana-mana pihak tapi sewajarnya UMAT ISLAM harus SEDAR dan jangan bermain dengan API yang dinyalakan oleh hati manusia itu sendiri...

Kita suka sangat menyalahkan syaitan...yang kita lagak macam malaikat...tapi natijahnya cepat menghukum yang salah dengan hukuman yang semata-mata bergantung kepada logik akal...

Cukup-cukuplah kepada mereka yang suka sangat buat fatwa sendiri...yang suka manipulate hukum....yang mengada-adakan dalil....cukuplah tu...ALLAH dah bekalkan AL-Quran dan Sunnah dah complete dah tak cukup lagi?kita ada qiyas dan ijmak ULAMA' bukan ALAMAK...renung pikir bersama...LAWAN TETAP LAWAN HUKUM TETAP HUKUM....TAKBIR...

Special dedicates to Al-Jimbitz Voice_SAMTAJ

 
On August 28, 2009 at 1:21 PM , MUhammad SHAhimi aRIFFfin(mushariff) said...

Teguran sememangnya tidak dapat dilontar terus..Tetapi kita kena bijak menyatur langkah untuk mencari ruang dalam menyuara teguran..Tiada salahnya kita bermadah dalam satu2nya saluran yang ada..Blog sememangnya chanel yang tepat untuk kita menegur..Mereka tidak akan dapat terima teguran malah mencari alasan..`BLOG MAMPU MENGGEGAR SUASANA`

 
On August 29, 2009 at 12:58 PM , fendimalik said...

sejarah mungkin berulang...
At-tarikh khairu musyahadah-sejarah sebaik-baik saksi..

Bila sebut sejarah..ramai orang tak suka..malas nak baca katanya...tapi isu sekarang ni baik kita tgk sejarah..sejarah ape???

sejarah islam..cerita Abdullah b Ubai bapa kaum munafiq..

saudara shahimi..
dalam menangani isu seperti ini mungkin kaedah dan mutiara rasulullah dapat kita guna pakai..

Kita santuni mereka kerana konfrantasi dengan insan sebegini hanya menambah luka yang parah..

Doakan mereka semoga Allah memberikan taufiq dan hidayah..

Kebenaran itu pasti akan terserlah..dan yang pastinya anda makin mendapat sokongan..pemuja-pemuja insan talam dua muka ini pun sudah mula berkira-kira...

jgn sampai agenda utama kita dilupakan kerana tersepit dengan pertikaian tidak matang ini..

Yang pasti...aku advisor exco kau..jgn lupa buat homework.zoie dah bising2 tu..hahaha

 
On August 29, 2009 at 1:18 PM , MUhammad SHAhimi aRIFFfin(mushariff) said...

Terima kasih kepada saudara affandi dan saudara "Anonymous" kerana memberi nasihat yang berguna..TTP secara peribadi sy merasakan blog ini merupakan medium untuk berbicara..

Kalau cara lembut dh tak jalan maka perlu mencatur cara yang lebih "extreme"..Soal mendoakan dan mencari penyelesaian sudah pasti..kerana sebagai insan yang seagama perlu untuk kita doa-mendoakan kebaikan antara satu sama lain...

Itu x kan sy abaikan..Sekali lagi sy ucapkan terima kasih kepada anda berdua khususnya dan semua yang komen umumnya..terima kasih sekali lagi...Nasihat yang berguna..

 
On August 29, 2009 at 9:53 PM , skunksenn zone said...

panassss....ku pun tak tau nak komen apa sbb tak tau ujung pangkal..shafilan ayat ang tue cm kenai aja :) 1 more thng..yup kita hanya perlu berbudi bahasa ngan org tahu bhsa aja,,yg tak tahu bhsa or buat2 tak tahu bhsa..bantai aja..hehehe..idup YB100x

 
On September 1, 2009 at 5:18 PM , nisa said...

huhh....

serious syimi.. ayat2 ko tu mampu membuat kulit aku melecur... nasib baik aku bukan individu yang dimaksudkan.. jap cek.. ok kulit aku tak melecur, konfem bukan aku..

hihi, anyway.. rasenya.. ko dah melontarkan persepsi personal ttg isu ini.. dan aku yakin.. ramai org yg bersetuju dgn ko.. cuma mereka tak berani buka mulut.. tepuk dada, tanya selera..

either way... pesta konvo is just around the corner and i knew u guys are wracking your brains out for the best output.. as always.. chins up! keep up the excellent work.. good luck to all MPP and ofcourse, to all jimbets member..

~p.s: bile la aku dpt jd board of directors dlm jimbet corporation?~

 
On September 1, 2009 at 6:06 PM , Anonymous said...

nisa:
rsenye never kut....

 
On September 2, 2009 at 4:03 AM , nisa said...

to cik/encik anonymous...

hmmm.. rsenye never kut yea..??
takpe la...
nnt sy hanta proposal application as jimbet's board of directors..
pastu, kte tggu CEO(en.jimbet) tanda tgn dulu...
okay cik/encik anonymous..?.
kalo berminat.. kte leh wat proposal utk awk skali.. as jimbet board of director jugak..
nk ker..? org offer nie... :D

 
On September 2, 2009 at 10:44 AM , Anonymous said...

thanx nisa..tak per la dah ada pun...hehehe..wish u luck :)

 
On September 7, 2009 at 7:51 AM , Jentayu said...

wah..shimi, panas btol topik yg satu ni. mmg panassssss sgt, aku yg membacanya pun terasa bahangnya. ini kalo org tut..tut..tut x terasa bahangnya aku se dia bukan manusia kot. mayb makhluk allah yg lain. hahaha pape hal pun aku tetap sokong. Kasi post yg panas2 lg! Jimbet the best. bleh tokok tambah lg..hahaha

 
On September 27, 2009 at 12:57 AM , eQa said...

salam.these topic is quite fascinating bcoz I do have a driblet number of people with that kind of character.it is odd to C some1 with good personality with a great numbers of 'enemy'.y is it happen? they may think its easy to fool others by pretending to B good in order to gain their own profits.such a desperate person right.they forgot that Allah will never let them walking proud towards others by being FAKE.the truth will haunting them soon...