-PenTeman-

salam pembuka bicara
nafas baru selepas raya!!

setelah sekian lama tangan ku seperti dibelenggu..kaku tanpa layangan pena..resah idea banyak bercambah tetapi tidak terluah..Akhirnya KINI ku mula melayang TINTA..
Setelah mendengar saranan dan juga cadangan dari pelbagai pihak..Saya mengambil keputusan untuk "mengurangkan" binatang peliharaan dalam blog "kritikan" peribadi saya ini...Saranan untuk tidak langsung memasukkan unsur "haiwan peliharaan"..MUSTAHIL!!!

Ada saya mendengar dalam bualan seseorang yang mengunggap perkataan "SIAPA MEREKA" @ "siapa kita" dalam bangkit menentang "KEMUNGKARAN"..Dengan izin TERHORMAT saya sangkal ungkapan yang terucap...Tidak sepatutnya ungkapan ini terucap di hujung bibir mana-mana pihak sekali pun..JAWAPANNYA "ya kami sememangnya LAYAK"..

Jika negara mampu digugah mahasiswa INIKAN individu mahupun organisasi "kecil"!!!
Jangan sesekali memperkecilkan KEDUDUKAN MAHASISWA DALAM NEGARA MAHUPUN KAMPUS!!Peranan MAHASISWA amat penting dalam kesinambungan wacana NEGARA!!

Cuba kita mengimbas kembali gerakan MAHASISWA tahun 70an..Betapa hebat kepimpinanya sehinggakan PM ketika itu turut di GUGAT..Ini jelas menunjukkan bahawa MAHASISWA sememangnya berperanan penting dalam NEGARA tambahan lagi kampus UNVERSITI...Tiada sesiapa sebenarnya layak dalam menidakkan KEDUDUKAN MAHASISWA!!

Kita lihat PMUM sekitar tahun 70an yang mampu menggugat KERAJAAN dalam memartabatkan bahasa MELAYU ketika itu..Kesannya kini UKM tertubuh atas gesaan MAHASISWA ketika itu..ITU buktinya bahawa MAHASISWA berkuasa dalam bersuara dan tidak sepatutnya dihalang dari BANGKIT menentang "KEMUNGKARAN" yang dilakukan...

MAHASISWA harus bangkit bersama dan diransang oleh MPP dalam membawa agenda menentang "KEMUNGKARAN" dan "KEJAHILAN" yang dilakukan!!!Serta bangkit dengan isu RAKYAT sama ada isu lokal dan global...

Selepas ini diharapkan tiada lagi persoalan tentang "SIAPA KITA" @ "SIAPA MEREKA" yang terungkap atas dasar ada pihak yang cuba provokasi serta meransang "pihak" satu lagi supaya menentang pihak wakil MAHASISWA..Dengan kata yang mudah perbuatan "mulut longkang" ini perlulah di hentikan..

Comments (15)

On October 13, 2009 at 11:42 PM , EPAL said...

assalmualaikum...sy dah sekian lama baca blog kmu ni cuma hnya nak komen susah sangat tangan sy nk tulis....kmu mmg seorang yang bersemangat sampai adakalanya susah nak d perkatakan lagi ttng apa yang kmu cuba sampaikan....

"mulut longkang" sememangnya itu stu perkara yang sukar untuk di tutp....kmu fahamkan....

lagi satu...kamu bersemangat sekali bila mnyentuh tntg MAHASISWA....SISWI....itu semuanya adalah individu kan...yang mmpunyai hati emosi perasaan dan akal masing2 untuk berfkir...

jadi bagaimanapun nak myuntik semangat mahasiswa siswi untuk mnjadi pemimpin or etc tapi itu juga atas kerelaan dan keinginan mereka sndri kan.....

sy sentiasa baca blog kmu...smuanya mesti akan adanya tntg siswa siswi ini..... insyaallah dan jgn risau masih byk mahasiswa yang bersemgat d luar sana yang akan jd pemimpin dan sbagainya...smua bnda ni bukan atas dasar paksaan untuk memksa mereka bersmgat...mereka ada akal dan mereka akn sndri pkirkannya....

maafkan saya...sy x komen ttng apa entri yang kmu tuliskan....cuma ni pndapat sy sahaja tntg student bru kat unisel ni

syukran

salam heheheheh

 
On October 13, 2009 at 11:51 PM , EPAL said...

mksud saya...sy student baru unisel ni....jadi sy hnya dapat mmbaca dari nak mmberi komen kpada sesiapa....

 
On October 14, 2009 at 7:52 AM , MUhammad SHAhimi aRIFFfin(mushariff) said...

salam perjuangan..
saya berterima kasih kepada sdr/sdri meringankan tangan dalam melayangkan pena...

Berbicara tentang mahasiswa kini..Penulis melihat mahasiswa kini umpama PENUKUL dan PEMAHAT...Sekali ketuk dan sekali GERAK...

Tidak diketuk dan langsung tidak bergerak...Mengapa perlu kita menunggu semangat ini terpupuk dalam sanubari mahasiswa..

Adalah wajar jika ada pihak yang cuba ransang mahasiswa dalam membawa agenda perjuangan MAHASISWA...

Tidak sepatutnya timbul istilah "menyibuk" dalam perbuatan meransang semangat MAHASISWA/i kepada setiap pelajar...

Terima kasih kepada sdr/sdri epal kerana sudi melontarkan pandangan dan juga saranan dalam penulis meniti PERJUANGAN MAHASISWA...

terima kasih sekali lagi...

SHAHIMI ARIFFIN

 
On October 14, 2009 at 5:58 PM , EPAL said...

assalmualaikum dan salam perjuangan kpd kamu sekali lagi...

saya adalah saudari...heheh

hmm....sbnranya sy x nk komen lagi tapi sy kena memberikan pndapat sy juga tntg komen kmu ini kpd saya....

mmg xda istilah "menyibuk" dalam ingin menggerakkan mahasiswa dalam bersemangat ke arah perjuangan..

tapi...kita x bole tafsirkan sbagaimana mahasiswa/i itu sperti pemahat dan penukul..iaitu dgn beranggapan bhawa mahasiswa/i hnya bergerak bila d suruh....

lagi...x salah ingin memperjuangkan perjuangan mahasiswa/i.sbb ini adalah salah satu perjuangan yang amat baik...

tapi sy nk tnya kamu berapa ramai mahasiswa/i yang dapat mmperjuangkan apa yang harus dperjuangkan???? hnya golongan2 yang boleh berfikir dan bersemangat sahajakan yang memperjuangkan......selebihnya???

bukan dgn cara dan istilah "pemahat""penukul" yang kamu mksudkan itu..tapi ada cara dan perkara yang bnr untuk dperkatan

bahawa mahasiswa/i akan tahu perjuangan yang akan ingin mereka perjuangkan...itu pasti...tapi selebihnya...itu adalah mahasiswa/i yang d berikan akal oleh allah swt tapi tidak digunakan dgn sebaiknya...

jadi tntg ini kita x seharusnya perkatakan adakah ia fakta atau x..krana bagi pndgn saya mahasiswa/i adalah individu yang dapat berfikir..bukan sperti istilah pemahat dan penukul yang kamu berikan....
wallahualam..

syukran
terima ksh sbb balas komen saya...

salam perjuangan....hehehehe

 
On October 14, 2009 at 7:27 PM , MUhammad SHAhimi aRIFFfin(mushariff) said...

salam perjuangan..

Dalam menbalas komentar anda tentang istilah yang digunakan saya dalam mengumpamakan mahasiswa dengan "penukul" dan "pemahat" adalah wajar..

adalah jelas saya tidak menyebut mana2 nama institusi didlm posting terbaru ini..

sebenarnya pengistilahan tersebut amatlah bertepatan kerana jika dibandingkan dengan perjuangan era permulaan gerakan MAHASISWA tahun 70an amatlah berbeza..

kerana ketika itu semua pergerakan adalah atas inisiatif individu dan kumpulan..

apa yang dapat saya bezakan dengan kini adalah mahasiswa kini lebih bersikap "mementingkan diri" kerana jika sesuatu isu yang berbangkit melibatkan diri barulah mereka terasa terancam dan bangkit untuk menentang..

semenagnya bertepatan dengan pengistilahan pemahat dan penukul..

selepas ini saya mengharapkan saudari EPAL dapat memahamkan posting dan komen yang saya lontarkan..

terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudari yang sudi singgah melawat blog yang tidak seberapa ini...lantas memberi nasihat juga saranan yang dapat membuatkan saya berfikir..

terima kasih sekali lagi...

salam perjuangan MAHASISWA
SHAHIMI ARIFFIN

 
On October 14, 2009 at 11:12 PM , EPAL said...

assalamualaikum sekai lagi....maaf mengganggu untuk memberi komen sekali lagi..

sy mmg memahami posting dan komen kmu...dan memg betul kata kamu itu... berdasarkan mahasiswa/i pada masa sekarang...

tapi mgenai zaman 70 an yang baru melalu proses kmerdekaan mmg x sama dgn zaman pada masa ini...

d sini baru kita lihat dan buka mata tentang zaman 70 an itu zaman d mana semangat yang berkobar2 oleh siswa/i yang bangkit dalam memperjuangkan hak2 dan sebagainya....

berbanding zaman sekarang ini...ada x mahasiswa/i yang dapat merasa keadaan zaman 70 an itu??zaman mahasiswa/i bangkit??? rasanya x kan... zaman ni x ada yang memahami erti sbnarnya dalam perjuangan yang kamu mksudkan...

d sini kita dapat lihat dan buka mata kita kan tntg perubahan dulu dan sekarang...dan mmg betul kata kamu...itu x dapat d nafikan lagi....

k..maafkan saya..mgkin saya dah lari tajuk ni dalam komen saya ni...heheheh

trima ksh byk2 pada kamu..dan x perlula berterima kasih pada saya kerana kamu lbh tahu tntng perjuanagn ni dan sy baru dan mula bertapak d alam mahasiswa/i ini.....sy baru sem 1 kat unisel ni...sudah tntu pndgan saya kurang objektifnya dan x sesuai untuk memberikan pandangn.....ni cuma buah fkiran saya sahaja....

maafkan saya sekali lagi kerana lari dari posting kmu dan trima kasih sangat2 kpd kamu...kerana mmbalas komen budak yang baru sperti sy ini.... terima kash sgt2



salam perjuangan.... dari sy...epal
sem 1 unisel bj.

 
On October 16, 2009 at 2:07 PM , cosmethologist thinker said...

Salam Shahimi...

Kita satu pasukan sama2lah menempuhi segala percaturan yang mereka rancang... mungkin kita sudah mula 'penat' dgn suma y dtg... yana pun mula 'letih' dgn title y dbw slama 6 bulan ni...

Tapi dsbbkan smagat dan sygnya kita terhadap kalangan pasukan sdikit byk mmberi semangt dan pendorong usaha untuk gagah bjalan kembali...

apepon, kita sma2 kita jgn la sume bputus asa, yakin untuk memberikan y shabis mungkin.... tu yang tbaek skarg... byk da perubahan dlm kalangn ahli... suka dgn prubhan pggal ni...

salam...

 
On October 19, 2009 at 4:51 PM , MUhammad SHAhimi aRIFFfin(mushariff) said...

salam perjuangan..

Bagaimanapun saya berterima kasih kepada saudari epal kerana sanggup meluang kan masa menyinggah dalam memberi komen dan memahami posting yang saya terbitkan..

tiada istilah layak atau pun tidak dalam memberi pendapat dan pandangan..anda juga layak dalam menyuarakan pandangan..

terima kasih sekali lagi kerana memberi pandangan dan saranan kepada saya dalam mana saya miniti perjalan hidup sebagai salah seorang daripada pimpinan MPPUNISEL...

anda merupakan orang yang berpotensi dalam "blogging"..mempunyai pendapat tersendiri dan berani..

anda tidak seperti sesetengah "penakut" yang hanya berani meninggalkan komen tanpa kesan..atau tanpa alamat email atau blog...

salam perkenalan dan perjuangan dari saya;

SHAHIMI ARIFFIN

 
On October 20, 2009 at 1:51 PM , EPAL said...

assalamualaikum kpd kamu...

sy harap kamu x memuji atau sebagainya.....karana sy adalah hamba allah yang msh lagi byk yang perlu sy belajar....

lagipun ni semua pandangan sy yang lahir ikhlas dari sy..untuk mmberi pndagan kpda kamu dan kwn2 yang lain yang sentiasa memperjuangkan hak2 mahasiswa/i...

dan lagi satu sy bukan aisyah ya...

salam perjuanagn kpda kamu....dan perjuangkan la dgn hati yang ikhlas dan semangat...jnglah lemah!!

sy hnya boleh melihat dari belakang dan insyaallah sy akn sentiasa mngikuti perkmbangn kamu semua...dan sy tau st x boleh berjalan kedepan sbb sy x selayak kmu smua dalam perjuanangan kamu ni..

dan pndgn sy..x perlu la mnyembunyikan dri dgn x membrikan alamat blog,email atau etc..kalu kitab yakin dgn apa yang kita buat..kita berani untuk hadapi cabaran2 tu...

salam perkenalan juga dari saya... smoga stu hari nnti kamu akan jmpa sy...sbb sy tau kamu..heheheh

EPAL....syukran...salam

 
On October 24, 2009 at 12:31 AM , MoHaRZ said...

jangan pasni sampai kad jemputan ada nama mushariff dan EPAL, memang sesuai bebenor. hehe

An extra-super-special-invitation for UNISELIANS; do visit my newborn blog PandaiPandai.blogspot.com anytime u feel free 2 do so.

Brought 2 u by super-senior: BuRN =)

 
On October 24, 2009 at 11:55 PM , ~Jentayu~ said...

Assalamualaikum w.b.t

Mr, Mushariff the brave student who fought for the students right.

first of all, you really like used the word that can make some heart would be melting and sound so "bad" by that word. you know, I think your blog will be nice and look matured by not using too much "crazy" word. U got what I mean right?

why I said so? It is because you agenda is to protect, fight, and rising up the soul of student unisel. So, why not u try to use the nice and matured word to show that u are not write the story with emotional or bad feeling but by rational thinking. Besides, by write with the mature style people will respect u as a very knowledgeable student.

By using a plenty "bad" word will make people see you like "terrorist" and do not know to use the good word. Nevertheless, you seem like rushing to write something new story without organizing it. but its ok I understand.

However, my suggestion is try not using to much "bad" word. orait!

I'm so sorry if my comment would hurt your feeling but you know we are learning to be good khalifah on earth.

wslm.

 
On October 28, 2009 at 1:58 AM , skunksenn zone said...

peh komen sorg2 dah tahap leh wat entri baru nie...baguih2x..keep on posting and shouting :)

 
On October 28, 2009 at 5:02 PM , Anonymous said...

buat saudari epal,

yang tertulis hanya sedikit luahan hati.yg terpendam lebih lg. x semua memahami isi hati, terluah lebih takot d kata x menjaga ht HEP.sy yakin saudari juga begitu.

suara2 lantang MPP slalunye d dgr sayup mahasiswa unisel. mujurlah ade telinga lintah spt saudari EPAL.

sy juga spt saudara MUSHARIFF. kami memperjuang yg terbaik buat mahasiswa, melawan tangan2 syaitan yang asyik mencekam menikam..cuma sy x hebat meluah kata.tp sentiasa mencuba yg terbaik buat sahabat mahasiswa.

saudari EPAL,
berhentilah melihat dan memerhati, mari berjalan bersama kami.mungkin saudari calon terbaik utk mengganti MPP 09/10 yg bakal bersara kurang dari 6 bulan..
sahutlah cabaran sy berperang poster..

darah muda mebih panas..

 
On October 29, 2009 at 4:15 PM , EPAL said...

assalmualaikum buat anonymous...

maaf lama menghilang...

terima kasih atas dapat menerima sy d kalangan kamu semua yang bijaksana..

saya tau sudah byk usaha yang telah mpp buat....biarpun sy sy masih baru....tapi sy fahan situasi dan mengkaji mpp unisel ini..

tapi sy belum boleh berjalan bersama2 kmu lagi....sbb sy baru lagi d unisel ni... biarla sy melihat dulu...

insyaallah jika ada peluang...sy akan datang sndri....dan byk lagi org2 yang lbh baik dari sy

salam

 
On November 14, 2009 at 1:13 AM , Anonymous said...

salam perjuangan buat saudari epal,

sy andaikan saudari telahpun bersedia memimpin kerna telah berani menjadi blogger.

yg bijaksana bknlah MPP, tp seluruh mahasiswa/i UNISEL tercinta.masakan menjadi mahasiswa jika x bijak merancang dan melaksana bukan?

saudari epal.."menikmati" lebih terkesan d hati dr menjadi pemerhati. muda dan baru bkn kayu pengukurnya..cuba nikmati dan hayati.

kasarnya 4 bln dr saat ini MPP berganti..x sabar menanti siapa yg sudi memimpin MPP, melawan HEP.

darah muda lebih panas..